4 Ocak 2021 Pazartesi

Bilenler Bilir...


Gece gece fotoğrafını gördüm canım istedi.
Bizim evimizde çok yapılırdı eşsiz nefis tavuk suyu ile,
 altın rengi çorbası olan arabaşı seramonileri pek bi hoş olurdu...

Gündüzden evin annesi
 sobanın üzerinde çok büyük bir zevkle arabaşının hamurunu yapar,
 karıştıra karıştıra koyu muhallebi kıvamında pişirir,
soğuk ve tabanı ıslatılmış geniş çinko tepsilere döker,
soba kurulmamış, camları desen desen buz olan odada soğumaya bırakır.
Büyüklerin bir arada mutlu olduğu, 
çocukların neşeyle ordan oraya koşturduğu gecede 
bütün ikramların bitiminde gece yarısına doğru artık arabaşı vakti gelmiştir.
Dışarıdaki tepsi evin babası tarafından dikkatlice baklava dilimleri şeklinde kesilir.
En büyük nasıl olabiliyorsa öylesi makbuldür. :)

Soğuk, karlı kış gecelerinin,
 akrabaların, tanıdıkların bir araya geldiği uzun kış gecesi sohbetlerinin,
 en koyu anında dışarıdan kocaman bir meydan sofrası gelir. 

Sofranın ortasına konan tepside,
 en ortadaki çinko çorba tası içinde
kaynar tavuk suyu çorbası olur.
Arabaşı çorbası bizde unsuz, salçasız tereyağlı, bol acılı ve limonlu hazırlanır.
Arada da ince iplikler halinde tavuk ya da hindi eti vardır. 
Ama boğaza takılmayacak şekilde hazırlanır.
Ve illaki de kaynar olacaktır. 
Soğuk arabaşı dilimleri çok çabuk soğutur çorbayı çünkü.
Mis gibi kokardı o çorba missss...

Küçükken yutamazdım çiğnerdim ve o tatsız tuzsuz hamuru yemeye çalışırdım.
Oysa ki gerçek tadını biraz daha büyüyüp de yutabilmeye başlayınca aldım.
Babamın yuttuğu dilimler büyük gelirdi ben nispeten küçük dilimler halinde yutardım. 

Aaaahhhhh anacıııım ah...
Ahhh canım babacııım ruhunuz şaad olsun.
Bizlere ne güzel adetler göstermişsiniz, yaşatmışsınız.
Amcalarım, annelerim (amcalarımın hanımları ismiyle söylenen anneydi bizde)
kuzenlerim ne güzel geceler geçirmişiz.
Şimdi gurbet ellerde zaten azaldıkça azaldı görüşmelerimiz
 bir de bu pandemi belasıyla kapı dışarı çıkamıyor, 
kimseye buyurun bize gelin diyemiyoruz.
Nasıl yalnızlaştık, nasıl sarılmaya bile hasret kaldık böyle
 yemin ederim katıla katıla ağlamak geliyor içimden.

***

Eski günlerimizin güzelliklerine bir an önce dönebilmemiz ümidiyle
sevgiler, selamlar iyi gecelerimiz olsun...

Hiç yorum yok: