31 Ağustos 2014 Pazar

Mitolojide Echo ve Narcissus' un Hikayesi...

......................................
Bir veliye tevhid (birlik) nedir diye sorulmuş. Verdiği cevap çok manidardır: “İki ayna arasında bir elmadır.” İki ayna arasındaki cisim sonsuza çıkar; ama bir tanedir. Mesnevi’ nin ilk beyiti şöyledir:  “Ten canın aynasıdır, can tenin. Lakin olmaz can gözü her kimsenin.”
 “Mevlana’nın Mesnevî’sinde anlatıldığı üzere, adamın biri yolda bir ayna bulur. Çirkindir, aynaya bakınca kendini görür ve çok çirkin olduğunu anlar. Sonunda aynayı tekrar yere atar ve şöyle der: “Boşuna değil, sahibin seni atmış, terk etmiş.””Herkes kendi özündekini, kendi yansımasında görür.
 “Hz. Muhammed’e bir gün Ebubekir bakar bakar sonra dayanamayıp “Ne güzel insansın” der. Hz. Muhammed cevap olarak “Haklısın” der. Bir süre sonra biri öfkesini dile getirir, “Ya Muhammed ne kadar itici ve çirkin bir insansın” der. Hz. Muhammed ona da “Haklısın” der. Ebubekir bunun üzerine sorar; “İkimiz iki zıt şey söyledik ama ikimize de haklısın dedin bu ne demek oluyor?” Hz. Muhammed “Ebubekir ben bir aynayım, herkes bana bakar ve kendinde olanı görür. Sen bende sende olan güzelliği gördün, o da kendinde olanı gördü” der.”
 Her insan birbirinin aynasıdır. Sevdiklerimiz ayna tutar bize, biz kendi özelliklerimizin yansımasını görürüz onlarda. Anlatıdan basit çıkarım için Echo’nun aşkı ve Narcissus’un duyarsızlığı yeterlidir. Oysaki su: “Her şey sendedir” der. “Kendine, özüne, derinlere bak” der. Ona diğer insanlar gibi ayna olur. Ayna saydam bir camın arkasındaki “sır” denilen ve çok ince metal bir tabakanın sürülmesinden elde edilen bir âlettir. Aynaya maddi anlamda güzel görünmek için bakıyor olsa da, kendi manevi güzelliklerini, derinliklerini görebilmek için aynaya bakmak insanı heyecanlandıracaktır. Özünü gören, bilen, tanıyan, idrak eden insancık olmaktan çıkıp ehil insan olur. “Nefsini bilen, Rabbini bilir.”
 Gözler kendini görmekten aciz olmamalıdır. Öz özünü bir başkasının gözünde görecektir. İbni Arabî’nin dediği gibi: “ Senin Tanrın senin aynandır ve sen O’nun aynasısın. Ben sendeyim ve sen de bendesin.” Kişi önce kendisine karşı dürüst olmalı aynada gördüğü eserinden memnun olup onu geliştirmeye devam etmelidir. İnsanoğlu, kendi benliğini ve iç dünyasını arındırmalıdır. “Ölüp Tanrı katına çıktığımızda, Yaratıcımız bize “Neden Mesih olmadın?” diye sormayacaktır. Tek soru: “Neden kendin olmadın?” olacaktır.”
............................
Berk Yüksel' in Yazısı...
Haberin Kaynağı:

Hiç yorum yok: